חתונה אזרחית או איך מנהלים חתונה אחרת

חתונה אזרחית הינה הליך רישום פורמאלי המתקיים בהתאם לחוקי המדינה במסגרתה מתבצע הטקס.

נכון לעכשיו האופציה היחידה לכך הוא עריכת נישואים אזרחיים בחו"ל.

במדינת ישראל רק בני זוג השייכים לאותה עדה דתית יכולים להתחתן. כלומר בני זוג המשתייכים לעדות דתיות שונות, או כאשר אחד מבני הזוג או שניהם אינו משתייך לעדה דתית מוכרת בישראל (יהודים, נוצרים, מוסלמים ודרוזים), אינם יכולים להתחתן בשטח מדינת ישראל. למשל עולים רבים ממדינות חבר העמים מוגדרים כבלתי מסוגים מבחינה עדתית ולכן אינם יכולים להתחתן בארץ.
בנוסף, נישואין בין בני זוג ששניהם יהודים בישראל הם בסמכות הרבנות, כולל האפשרות לא להשיא בני זוג כאשר חל על כך איסור דתי. מכאן שבני זוג שהינם יהודים מבחינת המדינה וההלכה לא יוכלו להתחתן בישראל אם הם מוגדרים על ידי הרבנות בתור פסולי חיתון, כגון נישואין בין כהן וגרושה או כהן וגיורת. גם נישואין של זוגות חד מיניים אסורים על פי ההלכה.
מבחינתם של זוגות אלה עריכת חתונה אזרחית בחו"ל למשל בקפריסין או בפראג, או הסכם נישואין הן הדרכים היחידות להינשא.
גם זוגות יהודים רבים הכשרים לחיתון על פי ההלכה בוחרים להינשא דרך חתונה אזרחית בשל חוסר רצון לערוך חתונה דתית אורתודוקסית בנוכחות רב, הגורם לדברי רבים לתחושה של כפייה דתית. מעניין לציין שבשנים האחרונות מעל למחצית מהנישאים בחו"ל הם ישראלים הרשומים כיהודים.

נישואין בחו"ל כדוגמת חתונה בפראג או חתונה בקפריסין הפכו פופולרים מאוד בישראל בשנים האחרונות.
המצב נובע מכך שבני זוג המשתייכים לעדות דתיות שונות, או בני זוג שאחד מהם אינו משתייך לעדה דתית מוכרת, לא יכולים להתחתן בישראל.

בנוסף נישואי בני זוג יהודים בישראל הם בסמכות מלאה של הרבנות, כולל אי-השאת בני זוג כאשר יש לכך איסור דתי (פסולי חיתון או זוגות חד מיניים) וזוגות רבים אינם רוצים לעבור את הטקס הדתי המוכתב על ידי הרבנות.
למצב זה אחראי חוק מימי המנדט הבריטי התקף גם כיום וקובע כי השיפוט בענייני מעמד אישי, כולל חתונה הוא בסמכות בתי הדין של העדות הדתיות. בשנת 1953 נחקק חוק שיפוט בתי הדין הרבניים נישואין וגרושין, תשי"ג, הקובע כי: "נישואין וגירושין של יהודים ייערכו בישראל על פי דין תורה". זוגות רבים בוחרים באפשרות של חתונה אזרחית ונכון לעכשיו האופציה היחידה לכך היא עריכת נישואים אזרחיים בחו"ל, כאשר פראג הינה בין היעדים המועדפים, בין השאר בגלל יופיה התיירותי של העיר והאפשרות לשלב חתונה עם חופשה מהנה..

המסמכים הדרושים לפני קיום חתונה בפראג
כדי להתחתן בפראג ניתן להיעזר בגורם מתווך מתוך מגוון חברות העוסקות בכך. דרך זולה יותר הינה אירגון החתונה בעצמכם. למטרה זו הצטיידו במסמכים הדרושים ובתרגומיהם לצ'כית ובאישור נוטריון: תעודת לידה של שני בני הזוג, הוכחת רווקות מתוך תמצית מרשם האוכלוסין, או תעודת גירושין מבית דין (לגרושים) או תעודת פטירה (לאלמנים) וצילום דרכון עדכני. במקרה שאחד מבני הזוג אינו ישראלי, יש להביא את המסמכים לעיל מהמדינה או השגרירות של בן הזוג.
את כל הטפסים יש להחתים בחותמת אפוסטיל במשרד החוץ. גרושים צריכים להחתים חותמת אפוסטיל ברבנות. חותמת זאת הופכת את המסמך כמוכר על ידי מדינת ישראל באופן רשמי. זיכרו להביא טבעות נישואין לשני בני הזוג- כל טבעת היא חוקית.

הליך טקס החתונה בפראג
חובה להיכנס לצ'כיה עם הדרכון שהצגתם בטפסי החתונה, מי שמחזיק דרכון אירופאי או אחר, חייב לקבל חותמת בדרכון הישראלי בעת כניסתו לצ'כיה. לאחר הגעתכם לפראג, יש לפתוח תיק נישואין בעיריית פראג הכולל טיפול בכל המסמכים הנדרשים על ידי החוק הצ'כי. ביום הטקס מתייצבים בעירייה ,מציגים את המסמכים המתורגמים ובאים להתחתן במועד שייקבע. לטקס עצמו יש להגיע עם דרכונים וטבעות ולרוב תצטרכו גם 2 עדים. חתונה בפראג מוכרת רשמית על ידי מדינת ישראל. לאחר טקס החתונה תקבלו תעודת נישואין רשמית של המדינה. יש לתרגם את תעודת הנישואין לעברית ולדאוג לאישורה על ידי הרשויות המקומיות. עם החזרה לארץ בקרו במשרד הפנים, הציגו את התעודות ,ותירשמו כזוג נשוי.

חתונה בחו"ל הינה לעיתים האפשרות היחידה להינשא עבור זוגות החיים בישראל ואינם מאותה עדה דתית.

החוק במדינת ישראל קובע כי נישואין וגירושין של בני זוג יהודים נתונים לסמכות שיפוט בלעדית של בתי הדין הרבניים (חוק שיפוט בתי הדין הרבניים- נישואים וגרושים ,תשי"ג 1953).

לפיכך בני זוג יהודיים אינם יכולים להתחתן בארץ לא דרך הרבנות ובני זוג שאחד מהם איננו יהודי אינם יכולים להתחתן כלל. כמו כן חוזה נישואין שנחתם אצל עורך דין אינו תופס מבחינת משרד הפנים ולא ניתן להירשם באמצעותו כזוג נשוי.
כיצד עורכים חתונה בחו"ל ?
כיום ניתן לערוך חתונה אזרחית בחו"ל ב- 51 מדינות שונות. לפני הנסיעה לחו"ל יש להצטייד במסמך של תמצית הרישום ממשרד הפנים בישראל כולל מצב משפחתי אישי המתורגם על ידי נוטריון, שתי תמונות, אישור ממקום עבודה, דרכון בתוקף וכרטיסי טיסה הלוך ושוב. את כל המסמכים יש להחתים אצל נוטריון, ולהחתים ב"אפוסטיל" (Apostilles) שהיא חותמת אישרור בינלאומית. בישראל ניתן "אפוסטיל" במשרד המשפטים ובחלק מבתי משפט השלום כשירות חינם. במדינות מסוימות חובה על בני הזוג להגיש מסמך "אישור כשירות" משפטית להנשא (Nulla Osta).
כדי שחתונה בחו"ל תחשב חוקית גם במדינת ישראל על הזוג לקבל תעודת נישואין מקורית, חותמת "אפוסטיל" ואישור של הקונסוליה הישראלית.

היתרונות שבעריכת חתונה בחו"ל:

זוג שנישא בנישואים אזרחיים באמצעות חתונה בחו"ל מוכר בארץ על ידי משרד הפנים כזוג נשוי מתוקף הסכמים בינלאומיים שממשלת ישראל חתומה עליהם, ובעקבות פסיקה של בית המשפט העליון.
לאחר החתונה בחו"ל והחזרה ארצה, יש לגשת למשרד הפנים ולהציג את תעודת הנישואין מחו"ל לשם הוצאת תעודת נישואין של מדינת ישראל ורישום כזוג נשוי הזכאי לכל הזכויות כמו של זוג שנישא בארץ על ידי הרבנות. משמעות הדבר היא שהשינוי במעמדם האישי של בני הזוג נרשם בתעודות הזהות שלהם ובמרשם האוכלוסין .בכך השניים הופכים נשואים מבחינת כל הזכויות (לדוגמא האפשרות לקבלת משכנתא).
מעמדם של הילדים בנוגע להשתייכות לאומית ודתית נקבע על ידי האם, ולפיכך לעצם קיום חתונה אזרחית אין כל השלכות על ילדי הזוג, אם נולדו לאם יהודיה, והם נחשבים ילדיהם החוקיים, נרשמים כיהודים במירשם האוכלוסין ובעתיד יוכלו להינשא ברבנות.

חתונה בקפריסין
טקס חתונה בקפריסין נערך על ידי פקיד רישום בערים לימסול ,ניקוסיה ולרנקה.

לפני הנסיעה חשוב לברר מהי הדרישה לשהות מינימאלית במדינה, מהם המסמכים הנדרשים, האם דרושות בדיקות רפואיות ומהו גיל הנישואין המינימאלי.
לשם קיום חתונה אזרחיתבקפריסין נדרשת שהות קצרה של מספר ימים באי. אם אחד מבני הזוג צעיר מגיל 18, אז הוא נחשב קטין על פי החוק בקפריסין ועליו להצטייד בהסכמת ההורים (או אפוטרופוס) לנישואים.
המסמכים הדרושים לפני קיום חתונה בקפריסין
לפני הנסיעה לקפריסין יש להצטייד במסמך של תמצית הרישום ממשרד הפנים בישראל כולל מצב משפחתי אישי עדכני המתורגם על ידי נוטריון , שתי תמונות, אישור ממקום עבודה, דרכון בתוקף וכרטיסי טיסה הלוך ושוב. את כל המסמכים יש לתרגם ליוונית או לאנגלית, להחתים באישור נוטריון, ולהחתים ב"אפוסטיל" (Apostilles) שהיא חותמת אישרור בינלאומית אותה יש להחתים במדינת המוצא על מסמכים רשמיים, בכדי שלמסמך יהיה תוקף משפטי מלא גם במדינה שאליה נוסעים. בישראל ניתן "אפוסטיל" במשרד המשפטים ובחלק מבתי משפט השלום כשירות חינם.
בקפריסין אין חובה על בני הזוג להגיש מסמך "אישור כשירות" משפטית להנשא (Nulla Osta). התשלום לגורם שמנהל את הטקס בקפריסין, כולל אגרות ועלות עריכת הטקס הוא כ- 250$.
לפני טקס החתונה האזרחית מומלץ לערוך הסכם ממון בין בני הזוג. כמו כן כדאי לברר מראש אם הקונסוליה הישראלית בקפריסין מספקת שירותים נוטריונים, שכן הם יכולים להיות זולים יחסית לאפשרויות אחרות.
מסמכים שיש לקבל לאחר חתונה בקפריסין
כדי שהחתונה האזרחית בקפריסין תחשב חוקית גם במדינת ישראל על הזוג לוודא קבלת תעודת נישואין מקורית מפקיד הרישום שערך את הטקס, חותמת "אפוסטיל" ואישור של הקונסוליה הישראלית.
לאחר החתונה בחו"ל והחזרה ארצה, יש לגשת למשרד הפנים ולהציג את תעודת הנישואין מחו"ל לשם הוצאת תעודת נישואין של מדינת ישראל ורישום כזוג נשוי הזכאי לכל הזכויות כמו של זוג שנישא בארץ על ידי הרבנות.

חתונה קתולית היא חתונה בה שני בני הזוג חייבים להיות קתולים כדי להינשא זה לזו, בדיוק כפי שבחתונה יהודיתאורתודוקסית שני בני הזוג חייבים להיות יהודים. חתונה זו היא אחת משבעת הסקרמנטים (טקסים דתיים קדושים) בדת הנוצרית והיא נחגגת במיסה הנקראת מיסת חתונה.

לפני עריכת טקס חתונה קתולית על שני בני הזוג להכריז על כוונתם להינשא זה לזו בקול רם (הסכמה פומבית) וכך במשך 3 ימי ראשון עוקבים לפני הטקס. בזמן קריאת ההסכמה הפומבית לנישואין, מוזמנים חברי הקהילה להביע את התנגדותם לקיום הנישואין, אם קיימת כזו, ונהוג שבני הזוג יהיו נוכחים בכנסיה לפחות באחד מימי הראשון הנ"ל. אם כל אחד מבני הזוג שייך לקהילה אחרת, על ההסכמה הפומבית להיות מפורסמת בשתי הקהילות. לאחר מכן נחתם טופס רישמי המעיד על נכונות בני הזוג להינשא. חתונה קתולית יכולה להתקיים רק אם שני בני הזוג פנויים (לא נשואים לאחר) וממלאים אחר החוק הקנוני של הכנסייה הקתולית, כלומר, שניהם עברו הטבלה לנצרות.

חתונה קתולית מתקיימת בכנסיה ונערכת על ידי כומר קתולי ובנוכחות שני עדים והיא נחשבת מאורע המקודש על ידי ישו ולאחריה חל איסור על גירושין (מכאן גם המושג "חתונה קתולית" המסמל חתונה לכל החיים) כאשר הדרך היחידה להפר אותה היא ביטול החתונה. טקס החתונה הקתולית נערך לפי סדר מיסה אחיד שנקבע בשנת 1563 ונוספו לו הערות על ידי האפיפיור פיוס ה-10 בשנת 1907. אם רק אחד מבני הזוג נוצרי קתולי על הכומר לתת את אישורו לקיום החתונה, והחוקים החלים עליה יהיו אלה של חתונה אזרחית, בה בני הזוג יכולים להתחתן ללא תלות בדתם. בחוגים מסוימים נהוג להפריד בין מיסת הנישואין הכנסייתית לחגיגה האזרחית , הנערכת באולם חתונות.

חתונה רפורמית
טקס החתונה עדיין מהווה גם כיום את אחד מהרגעים החשובים והמרגשים ביותר שעובר אדם במהלך חייו. הטקס בו אדם מחליט לחלוק את חייו עם בן זוג נבחר ולבנות יחד בית ומשפחה. במדינת ישראל יכולים בני זוג יהודים להתחתן דרך הרבנות בלבד. עם זאת ישנם זוגות רבים המעדיפים שלא להתחתן דרך הרבנות, על אף כשירותם ההלכתית, אם עקב דרך חייהם וערכיהם או בגלל חוסר הנוחות שהם חשים כלפי הרבנות. לעומתם, יש זוגות שאינם מורשים להינשא על-פי הדת היהודית (פסולי חיתון), כגון כהן וגרושה ,כהן וגיורת ועוד. במהלך העשור האחרון, אנשים רבים החליטו לבחור באופציות אחרות ולהתחתן על פי אמונתם ותרבותם אם זה דרך חתונה אזרחית, חתונה בחו"ל, למשלבקפריסין או בפראג, או חתונה רפורמית.
זוג שנישא בנישואים אזרחיים בחו"ל מוכר בארץ ע"י משרד הפנים כזוג נשוי .זאת מתוקף הסכמים בינלאומיים שממשלת ישראל חתמה עליהם ,ומכאן שהשינוי במעמדם האישי של בני הזוג נרשם בתעודות הזהות שלהם ובמרשם האוכלוסין.

מהי חתונה רפורמית ?
חתונה רפורמית משלבת בטקס החתונה אלמנטים מסורתיים ומודרניים, שוויון בין בני הזוג ולקיחת חלק פעיל בטקס, כל אלו יוצרים טקס המתאים ליהודי המודרני ומשתלב עם התרבות של ימינו. טקס זה, בשילוב עם חתונה אזרחית נותן פתרון חלופי לזוגות שאינם מעוניינים בחתונה אורתודוקסית.
טקס חתונה רפורמית הינו טקס מסורתי, הנערך על ידי רב ושקיימים בו כל המרכיבים הדרושים על מנת שהחתונה תהיה כמנהג ההלכה. טקס הנישואין נערך מתחת לחופה כדת וכדין. הטקס עצמו כולל את ברכות האירוסין, החלפת הטבעות, הקראת הכתובה, שבע הברכות ושבירת הכוס. היהדות הרפורמית מייחסת חשיבות רבה להבנתם של בני הזוג את מהות המרכיבים ההלכתיים והמסורתיים שבטקס.
במה שונה חתונה רפורמית מחתונה אורתודוקסית ?

שני עקרונות מרכזיים מייחדים את החתונה הרפורמית ומבדילים אותה מהטקס הדתי:
1. שוויון מוחלט בין בני הזוג: בטקס החופה הרפורמי מקדשים בני הזוג אחד את השני. תוקפם של הקידושין נובעים מתוך הדדיות של האמירות. החלפת הטבעות הוא סמל של שוויון ושותפות. עקרון השוויון בא לידי ביטוי גם בנוסח הכתובה, שהינה הצהרה של בני הזוג אודות מחויבותם ההדדית.
2. שיתוף בני הזוג בעיצוב הטקס ומסריו: בני הזוג נוטלים חלק פעיל בעיצוב טקס החופה יחד עם הרב, אשר מדריך אותם, בבחירת נוסח הכתובה, נוסח הברכות, שילוב ברכות בני משפחה וחברים, הוספת קטעי קריאה ושירה המבטאים אותם ועוד.

חתונה נוצרית היא מושג כוללני הכוללת חתונה בין בני זוג שלפחות אחד מהם הוא בן הדת הנוצרית פרוטסטנטית וכןחתונה קתולית בה שני בני הזוג חייבים להיות קתולים כדי להינשא. הדת הנוצרית רואה בטקס החתונה איחוד בין הגבר והאישה המקודש על ידי ישו ובחוגים דתיים מסוימים החתונה אף נחשבת איחוד משולש בין החתן, הכלה והאל, ולכן חתונה נוצרית נערכת בכנסיה בניהולו של כומר או צ'פלין. חתונה נוצרית אמורה לבטא הערצה, שמחה, איחוד כבוד ואהבה בין בני הזוג.
מהלך טקס חתונה נוצרית:
בעיקרון – הדת הנוצרית פרוטסטנטית מתירנית יותר מבחינה נדרי החתונה לעומת הדת הקתולית, אך גם חתונה נוצרית כוללת מספר שלבים:
לאחר כניסת החתן והכומר לכנסיה ועמידת על הבמה המרכזית, נכנסות נערות הכלה ואם הכלה ומתחיל מארש החתונה שבו הכלה מובלת אל המזבח על ידי אביה.
לאחר תפילה וקריאת חלקים מן הברית החדשה הכומר נושא דרשה ומקריא לזוג את חובותיו ואז על בני הזוג להצהיר כי בפני הקהל (לרוב בני המשפחה והקהילה) והעדים הם נישאים מרצונם החופשי ולאחר מכם עליהם לפנות זה את זו ולהקריא את שבועת הנישואין (wedding vows) בה הם מתחייבים לשמור אמונים לאהוב ולכבד זה את זו.
הכומר שואל אותם שאלות האופייניות לשבועת חתונה נוצרית "האם תיקח את עלמה זו לאישה?" ועליהם לענות "כן " (I DO) לאחר מכן הוא יברך אותם ומתקיים טקס החלפת טבעות הנישואין.
לאחר הדלקת נר האיחוד הכומר מכריז על בני הזוג כעל בעל ואישה ומבקש מן החתן לנשק לכלה. מתקיימת תפילה המסיימת את הטקס והזוג יורד מן הבמה המרכזית. ברוב הפעמים מתקיימת מסיבה נפרדת הכוללת כיבוד ומוזיקה לאחר טקס החתונה הרישמי.
חתונה נוצרית יכולה להיערך בכל אחד מימות השבוע, אם כי יש עדיפות לסופי שבוע ומחירה נע בין 100-600$, תלוי בכנסיה ובכומר.

אנחנו מקווים שהצלחנו לענות לכם על כמה שאלות בנושא.

אל תשכחו – כשאתם חוזרים לארץ, יש מלא חברים סביבכם שישמחו לחגוג אתכם את הנשואים בטקס לא רשמי ומסיבה שמחה, להתרגש ולרקוד אתכם!

בכל נושא ארגון מוזמנים, הזמנות לאירוע, הזמנה דיגיטלית, אישור הגעה – נשמח להיות חלק מהחתונה שלכם "מגיעים או לא" כי לאהבה אין גבולות.

שתפו או הדפיסו מאמר זה:

Call Now